Tècniques

L’escàner corporal

Una altra de les tècniques de mindfulness més accessibles i esteses és la tècnica de l’escanejat corporal. El nom prové de la seva similitud amb un escàner: una màquina que fa una còpia d’una imatge fotografiant-la de dalt a baix i passant per tota la seva superfície. De la mateixa manera, l’escàner corporal es basa en tenir consciència del propi cos des de dalt del cap fins a la punta dels nostres peus.

Aquesta activitat s’inicia com totes les altres: seguint els condicionants previs descrits a l’apartat Atreveix-te a meditar!, i centrant la nostra atenció mental en les sensacions que ens provoca el nostre propi cos.

Comencem focalitzant tota la nostra atenció en les sensacions que sentim just al nostre cap: notem algun pessigolleig, pressió o lleu sensació al damunt de tot del crani, al front els ulls, les galtes, el nas, el llavi superior i després l’inferior, la barbeta i el coll per la part frontal. Retornem de nou l’atenció a tota la part posterior seguint el mateix ordre: de més amunt a més avall, fins a les cervicals.

Passats uns 5-10 minuts (dediqueu-hi aquell temps que cregueu convenient) repetim l’acció de manera descendent fins a assolir les puntes dels dits dels nostres peus: centrem l’atenció el les espatlles, braços i avantbraços, palmells de la, dits, aixelles, costelles, tot el tronc i descendim per les cames fins arribar als peus.
cos
Aquesta tècnica és tan bàsica com la tècnica de la respiració perquè constantment tenim accés a aquestes sensacions: es pot practicar en qualsevol moment i no requereix una preparació especial ni requisits exageradament inabastables. En aquest sentit, el gran repte o problemàtica que presenta la tècnica de l’escanejat és el mateix que presenta la respiració: al cap de pocs minuts de practicar-lo notareu com els pensaments, les emocions, les veuetes, etc., que ens passen pel cap ens allunyaran de la pràctica.

Cap problema, doncs: sense jutjar ni emetre cap sentència, ni mostrar avorriment, enuig o perdre l’esperança, tornem, de nou, a centrar-nos en la tècnica meditativa. Quin és l’objectiu? Què s’aconsegueix? Amb la tècnica de l’escanejat s’ha d’assolir exactament el mateix que amb qualsevol altra tècnica de mindfulness: passat un temps determinat concentrats en la presència del nostre cos la nostra atenció perceptiva fa un canvi, “canvia” de lloc, descansa en una amplitud màxima, vasta, en una laxitud i tranquil·litat bàsiques. I aquesta és la consciència plena o atenció plena, la capacitat de restar únicament en el present i no ser arrossegat pels sentiments o pensaments que ens passen pel cap.

Anuncis

One thought on “L’escàner corporal

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s