Uncategorized

Com afrontar una situació complicada

La meditació és un habilitat excel·lent per a aprofundir en l’autoconeixement i per potenciar l’autocontrol mental. Qualsevol de les tècniques meditatives que s’adquireixin és, sens dubte, una bona notícia per al nostre cervell. I així mateix ho corroboren multitud d’estudis científics que, cada cop més, investiguen les potencialitats de la meditació.

Amb tot, la meditació és una habilitat que requereix temps i pràctica. Les tècniques meditatives indueixen a l’estat de consciència plena però a aquest no s’hi arriba fàcilment, i moltes vegades ens pot semblar que no estem prou preparats per a encarar una situació difícil, un problema o una època complicada de la nostra vida. Què fer, doncs, en una situació compromesa? Com podem evitar, o minimitzar, o portar de la millor manera possible alguns dels pitjors moments del dia. Has de fer una xerrada davant de desenes de persones? Has de controlar el teu odi a un company de feina? Pren nota.

Sens dubte el millor ‘truc’ és no abandonar mai la pràctica i portar-la més enllà del coixí: meditar a l’autobús, a la feina, al cinema i fent unes copes amb amics. A banda, esclar, de les sessions diàries i regulars sobre el coixí. Amb tot, en situacions espcialment negatives allò més recomanat per la major part de meditadors experimentats és centrar l’atenció meditativa en la respiració.
main_cause_of_stress
Com ja he explicat en l’entrada anterior La respiració, la meditació sobre la respiració és la tècnica més estesa, accessible i més usada. Permet accedir a un nivell de consciència molt bàsic: la calma i pau de reduïr tota l’atenció a l’acte de respirar fa esvaïr qualsevol altra preocupació, oxigena el cervell i la sang i alhora permet refermar un ancoratge durador amb el present, perquè allò que defineix de manera més natural el nostre moment present és que respirem. Ara mateix. I ara. I també ara.

En moments delicats, dolorosos, tensos o de desànim proveu a centrar tota l’atenció mental en la respiració. Comenceu pel nas: noteu-lo i després percebeu l’aire com entre pels narius. Seguiu el recorregut per la laringe, baixant fins la tràquea i noteu com s’eixamplen els pulmons. Per quan estigueu en aquesta fase, el vostre cervell ja haurà tornat de nou a l’antiga temàtica que tant us molesta/preocupa, i us tornarà a arrossegar a l’estrès, a l’odi o a qualsevol sentiment i sensació que estigueu patint en aquell moment.

Cap problema: de nou tanqueu els ulls ─si la situació us ho permet─ i, sense defugir ni canviar res, torneu a centrar el 100% de l’atenció en l’acte de respirar, en allò que realment existeix de debò, el moment present: vosaltres com a òrgan viu respirant. Permeteu que l’aire torni a entrar i feu-lo sortir de manera amable i abundant. I torneu, de nou, a centrar l’atenció en la respiració quan la vostra activitat mental torni a arrossegar-vos.

Quan hagueu reprès el control de la situació no deixeu pas de meditar: fixeu-vos en allò que penseu i en la manera com ho penseu. Observeu aquests pensaments des de la consciència, des del moment present, i adoneu-vos de fins a quin punt influeixen en la generació d’emocions i sentiments adversos.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s