Uncategorized

La ment i els negocis. Per què algunes de les grans empreses estan adoptant l’espiritualitat oriental?

General Mills, la companyia darrere de cereals Cheerios i dels gelats Häagen-Dazs, té la seva seu en una extensió arbrada a les afores de Minneapolis, Minnesota. Passadissos tancats connecten una xarxa d’edificis modernistes que protegeixen els treballadors de la calor i la humitat a l’estiu, i de les fredes i amargues gelades l’hivern. Dins de les sales, unes 3.000 persones treballen en tot, des del desenvolupament de productes i màrqueting de litigi, a la regulació i les fusions i adquisicions. La base d’empleats és generalment un reflex de la classe mitjana nord-americana – predominantment blancs, vestits de manera informal i que tenen una genial i treballadora disposició.

No obstant això, General Mills mostra alguns indicis que, en aspectes importants, té una cultura corporativa clarament inusual. Si entreu per una porta, un dimarts al matí, hi podreu trobar una dotzena de líders d’equip i alguns executius fent meditació en silenci, asseguts en coixins, preparant les seves ments per a la setmana de treball per davant. Per una altra porta, a una sala de conferències de l’empresa, podreu veure més de 50 empleats d’alt rang a peu coix, amb una cama aixecada, aguantant l’equilibri en la posició de l’arbre mentre practiquen ioga. Tingueu en compte que en tots els edificis al campus de General Mills compten amb una sala de meditació, equipada amb uns zafus ─o coixins per a la pràctica asseguda─ i matalassos de ioga en les que, dia rere dia, els empleats s’hi ajupen per a assolir uns minuts d’equanimitat enmig de les seves reunions. Aquests són els signes més evidents que, com a organització, General Mills té una mena de vida espiritual col·lectiva.
empresa.jpg
Aquest exemple, però, no és cap moda passatgera ni cap cosa puntual que respongui a cap programa pilot ideat pels de recursos humans. Des de fa set anys, un nombre creixent de treballadors de General Mills ha estat practicant la meditació, el ioga i l’anomenada “atenció plena” en el mateix lloc de treball. I el que va començar com un projecte paral·lel d’un executiu ha transformat la cultura de la companyia multinacional nº 200 del rànquing mundial de guanys.

“Es tracta d’entrenar les nostres ments per ser més específics, per veure amb claredat, per tenir espai per a la creativitat i per a sentir-nos connectats” diu Janice Marturano, consellera delegada de General Mills, qui va fundar el programa. “Aquesta compassió cap a nosaltres mateixos, cap a tot el món al voltant de nosaltres ─els nostres col·legues, clients, etc.─ això és el que l’entrenament de l’atenció plena és en realitat”.

[…] Amb la meditació, el ioga i la “atenció plena”, els principis fonamentals del budisme, l’hinduisme i altres filosofies panasiàtiques s’han infiltrat en les altes esferes d’algunes de les companyies més grans del món. William George, actual membre de la junta de Goldman Sachs i expresident executiu del gegant de l’atenció mèdica Medtronic, va començar a meditar el 1974 i mai més ho ha deixat de practicar. Avui dia, George és un dels principals defensors de portar la meditació a la vida empresarial, i escriu articles sobre el tema a la Harvard Business Review. “El model de negoci principal de la meditació és que si estàs plenament present en el treball, seràs més eficaç com a líder, prendràs millors decisions i treballaràs millor amb altres persones“. “Tendeixo a viure una vida molt ocupada. Això em manté enfocat en el que és important” conclou.

Encara que la combinació de misticisme i de capitalisme pugui semblar incongruent, aquesta interacció ha trobat un terreny fèrtil en algunes de les empreses més conegudes als EUA i Europa. […] El mateix fundador d’Apple, Steve Jobs, era un budista zen i va parlar obertament sobre com el temps que va viure a l’Índia meditant va influenciar posteriorment en la seva visió del món i, en última instància, en el disseny de productes d’Apple. “Si seus al coixí a observar, veuràs com la teva ment està inquieta” va dir Jobs al seu biògraf Walter Isaacson. “Si tractes de calmar-la només empitjores les coses, però amb el temps es calma, i quan ho fa, no hi ha espai per escoltar les coses més subtils i és llavors quan la teva intuïció comença a florir i comences a veure les coses amb més claredat i comences a estar més present. La teva ment només s’alenteix, i és llavors quan pots veure una enorme extensió en el moment. Veus molt més del que podies veure abans. És una disciplina, cal practicar-la” deia Jobs.
empresa2
No hi ha estadístiques fiables sobre quantes empreses ofereixen la meditació en el lloc de treball, però una quarta part de les grans empreses dels Estats Units han posat programes ‘per a reduir l’estrès’ en marxa, segons la consultora de recursos humans i outsourcing Aon Hewitt, i aquest nombre està creixent constantment.

En aquest moment és quan he de revelar un secret: jo vaig començar a meditar fa ja més d’una dècada. Allò que va començar com un exercici acadèmic a la universitat em va portar a passar un any estudiant a l’Índia, assegut amb els mestres de meditació dels tibetans, de zen i del sud-est de tradicions asiàtiques. Encara que no he aconseguit cap estat superior de consciència com a resultat, però la meditació i l’atenció plena, practicada de manera gairebé diària, m’ha ajudat a mantenir l’equanimitat en un treball d’alt estrès com el meu. A més, en el curs de la presentació d’informes sobre la tecnologia, els mitjans de comunicació i les fusions i adquisicions, he trobat líders amb ments molt semblants a les dels meditadors en una sorprenent gamma d’empreses.

El programa de l’empresa Google “Search Inside Yourself” ha introduït l’atenció plena a més de 1.000 empleats. Aquesta iniciativa, iniciada per Chade-Meng Tan, un empleat de Google, ha esdevingut molt popular a través del llibre de Tan que duu el mateix títol. […] De fet, Silicon Valley és un brou de cultiu per a l’atenció plena a la feina. Una conferència anual anomenada Wisdom 2,0 que s’hi celebra allà atreu milers de tecnòlegs espiritualment afins, entre d’altres, Facebook, Twitter i LinkedIn, que intercanvien consells sobre com mantenir la calma en l’era digital.

[…] Dins d’aquesta constel·lació creixent d’empreses amb consciència plena, General Mills té un dels programes més sofisticats potenciats amb recerca científica al seu darrere. Conegut com Mindful Leadership, el programa de General Mills utilitza una combinació de meditació asseguda sobre la base de la pràctica budista, una mica de ioga suau i diàleg final per resoldre la ment. La idea és que els treballadors més tranquils estaran menys estressats, seran més productius i fins i tot poden convertir-se en millors líders, beneficiant així tota l’organització.

L’atenció plena pot semblar enganyosament fàcil. Els professionals del tema seure en una posició còmoda, tanquen els ulls i simplement observen les sensacions físiques en el seu cos i els pensaments arremolinats al seu cap. L’objectiu d’aquesta pràctica, però, és observar aquestes sensacions sense reaccionar-hi. D’aquesta manera, els meditadors gradualment reconèixen el caràcter efímer de les sensacions ─incloent-hi el dolor, la ira i la frustració. Amb el temps, això permet els professionals aquietar la ment i fer-la tranquil·la. Si tot funciona com es pretén, això dóna com a resultat individus menys agitats, més centrats i més fàcils per a treballar-hi.
empresa1
Està demostrat ciantíficament que la meditació redueix els nivells de cortisol, una hormona relacionada amb l’estrès. Quan baixen els nivells de cortisol, la ment es torna més tranquil·la i guanya l’estabilitat necessària per arribar a ser més centrada. “L’atenció plena (o mindfulness) és una idea a la què li ha arribat el seu moment” diu Tan de Google. “Durant molt de temps, els metges ho sabien, però la ciència no hi era al darrere. Ara la ciència s’ha posat al dia sobre la meditació”.

[…] General Mills ha adoptat el programa de Mindful Leadership a nivell institucional, un moviment inusual, però significatiu per a una multinacional molt dominant. Des de llavors, la reputació de la companyia ha estat com un camp de proves per als líders empresarials i aquest no ha fet més que créixer. La revista Leadership Excellence va situar General Mills en el primer lloc per al desenvolupament de líders el 2011; el 2010 va quedar a la posició 14.

Fins i tot la companyia ha començat investigació científica sobre la seva pròpia eficàcia i els primers resultats són sorprenents. Després d’un curs de set setmanes, el 83% dels participants van dir que estaven “prenent un temps cada dia per optimitzar la meva productivitat personal” ─enfront del 23% del curs anterior. Un 82% va dir que ara eliminava tasques de baixa productivitat per uanyar temps ─ enfront del 32% abans del curs. I entre els alts executius que van prendre el curs, el 80% va informar d’un canvi positiu en la seva capacitat de prendre millors decisions, mentre que el 89% va dir que es va convertir en millors oients.

Podeu llegir la totalitat de l’article clicant aquí.

David Gelles

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s