Uncategorized

Apunts clarificadors

El procés de meditació implica l’observació dels fenomens mentals. Quan ens hi posem, però, correm el risc de no saber com manipular tota la informació que tenim al nostre davant. Com ens organitzem? Com ens mantenim equànimes i distants? Com gestionar les emocions que sorgeixen? Com observar els pensaments?

Aquesta setmana m’he fet sòcia de l’Asociación Española de Meditación Vipassana, una experiència que recomano a tothom des d’aquí. Com a regal de benvinguda, l’entitat m’ha lliurat l’estupenda traducció d’Amadeo Solé-Leris i Abraham Vélez de Cea del Majjhima Nikaya, una col·lecció de discursos del buda sobre el sofriment, la fi del sofriment i la via per a aconseguir-ho.

Més enllà de les connotacions religioses, el document és una guia per a la total realització del potencial humà que conté un conjunt d’explicacions racionals sobre el sorgiment del patiment, les seves causes psicològiques i el mètode pràctic que cal seguir per a eliminar aquestes causes (i el patiment, esclar). El document conté una valuosa introducció clarificadora sobre què suposa meditar, per què fer-ho, quins conceptes cal tenir clars abans d’aventurar-s’hi i quins obstacles principals ens hi podem trobar. Per què buscar a altres llocs quan el budisme és un dels col·lectius més preparats sobre meditació i control mental? Us deixo a continuació els apunts més importants que he pres de la introducció del Majjhima Nikaya.

– Les 4 Nobles Veritats de la vida són les següents:

1.- El patiment (dukkha) existeix. La naturalesa de la vida és patiment. Naixement, vellesa, mort, associació amb allò indesitjat… tot és patiment.
2.- L’origen del patiment és el desig. Desig o passió o afecció. Desig d’existir, desig de plaer, desig de tenir…
3.- La fi del patiment és possible. Es pot arribar a la realitat última de la vida. Aquesta s’anomena en pali nibbana.
4.- Existeix una via cap a la fi del patiment. Aquesta via és allò que el buda va anomenat l’Òctuple Noble Sender. Avui dia s’anomena la pràctica de la meditació vippasana. Aquesta via, que implica pràctica formal, no formal i adaptació d’una nova manera de ser vital, ha de seguir segons buda els passos següents:

– recte enteniment
–  recte pensament
–  recte llenguatge
–  recta acció
–  recta vida
– recte esforç
–  recta atenció
–  recta concentració

– Sobre el patiment (dukkha), que és el desig, es presenta de 3 maneres, allò que buda anomena les 3 arrels d’allò perjudicial:

1.- Desig immoderat o avidesa o afecció forta o anhel apassionat (Lobha)

2.- Odi o aversió profunda o negació forta o irritació (Dosa)

3.- Ofuscació (Moha): causa subjacent de l’avidesa i l’odi. L’ofuscació implica el desconeixement de les 4 Nobles Veritats, de la llei del karma i les 3 característiques de l’existència.

 

 

3 característiques de l’existència. Aquestes són les característiques per defecte que té la ment humana pel sol fet d’existir:

1.- Veure allò impermanent com si fos permanent

2.- Veure el patiment com si fos felicitat

3.- Veure allò insubstancial com si fos substancial

– Les 3 característiques de l’existència generen per si soles un karma a través de la personalitat que ens anem formant, els pensaments que ens passen pel cap i la conducta que anem adquirint. Totes aquestes composicions mentals són anomenades shankara.

Llei del karma: llei de causa i efecte. Allò que tenim al cap en el moment present i en el passat condiciona allò que tindrem al cap en el nostre futur. És impermanent, implica que tot té relació amb tot i tot està interconnectat.

– La ignorància és la causa més important de patiment, és també la causa última del desig. La ignorància implica la vida sense el coneixement d’aquesta informació, allò que s’anomena viure al samsara. Desconeixement de l’origen del patiment i de la seva fi (les 4 nobles veritats), desconeixement de les 3 característiques de l’existència, ofuscació, negació de la llei del karma, viure amb prejudicis i creences falses, desconeixement de la veritat última.

– El patiment (dukkha) ja sigui en positiu (desig o Lobha) o en negatiu (odi/aversió o Dosa) condiciona el sorgiment de l’afecció (Upadana). Dukkha és la causa més pròxima de patiment.

– Kilesa són les contaminacions de la ment: aquelles que obstaculitzen la percepció cabal de la realitat i la visió de la veritat última. Les acumulem quan no meditem (ja sigui de manera formal o no formal). En són 10:
– Avidesa
– Odi
– Ofuscació
– Presumpció
– Opinions arbitràries
– Dubtes
– Apatia
– Desassossec
– Desvergonya
– Temeritat moral

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s