Uncategorized

Meditació per a principiants

En aquests dies, la meditació per a principiants és un tema que dóna lloc a una gran confusió. Amb la creixent popularitat de la meditació és sorprenent trobar que l’ensenyament bàsic sovint es passa per alt. En gairebé tots els grups de meditació i de retir on hi he assistit, jo simplement assumia que ja sabia com meditar.

Però em va portar diversos anys d’assaig i error fins a poder trobar la manera de meditar adequada. En aquest article em proposo eliminar alguns dels misteris de la meditació per a principiants, amb la qual cosa podreu aprendre molt més ràpid que jo i començar a fer progressos immediats.

Per què tanta confusió?
La majoria dels llibres que he llegit sobre la meditació per a principiants no eren de molta ajuda. Eren generalment complexos i ambigus. Llavors vaig pensar que els llibres sobre budisme m’ajudarien, però em van aclaparar amb tantes llistes de principis que no tenia ni idea de per on començar. Em van proporcionar molta informació i finalment vaig acabar més confós que abans.

A més, hi ha moltes formes diferents de meditació, i cada una té diferents tècniques. Això fa que la meditació per a principiants sigui fins i tot més confusa, perquè moltes persones no s’adonen que cada forma de meditació té un propòsit lleugerament diferent.

Quan per fi vaig arribar a aprendre a meditar, em vaig adonar que la meditació per a principiants no ha de ser tan complicada. El que jo recomano a les persones que estan aprenent a meditar és que ells escullin una forma de meditació, i que es comprometin a aprendre-la bé i la practiquin amb diligència. Això fa que la meditació per a principiants sigui molt més fàcil. Si el principiant comença a saltar d’una forma de meditació a una altra, no farà cap progrés. I si el meditador que comença no veu cap benefici dels seus esforços, llavors abandonarà la pràctica molt ràpidament.

La meditació per a principiants ha de ser simple i clara
En aquest article ens centrarem en la meditació d’atenció plena (mindfulness) per als principiants. L’objectiu és donar un coneixement bàsic de les tècniques d’aquesta forma de meditació perquè el principiant pugui veure de manera immediata els resultats. Això l’ajudarà a mantenir-se motivat i compromès amb la seva pràctica.

La meditació d’atenció plena és un entrenament de la ment. De la mateixa manera que un atleta entrena el seu cos, un meditador entrena la seva ment amb l’objectiu de desenvolupar la concentració i l’atenció. I les desenvolupem a base d’observar tranquil·lament la nostra respiració. Aquestes són les directrius que els dono als estudiants:

Ambient Meditació – Comenceu per trobar un moment i un lloc tranquil on no ser molestats per uns minuts. Escolliu un moment en que un pogueu mantenir desperts i alerta. Cada persona té una preferència diferent, ja sigui al matí, la tarda o la nit.

Posició asseguda – Seieu en una cadira còmoda sense braços, l’esquena recta i els peus recolzats a terra. Mantingueu les mans buides una sobre l’altra just per sota del melic, o simplement descanseu-les a les cuixes. L’objectiu principal de la posició asseguda és estar còmode i alerta. No us fiqueu al llit perquè és probable que quedeu adormits.

Concentració – Tanqueu suaument els ulls i comenceu a observar la vostra respiració. Utilitzeu la tècnica de comptar respiracions per ajudar-vos a desenvolupar la concentració. Això ajudarà a mantenir la vostra ment i a evitar que es distregui amb facilitat. Durant la meditació, compteu les respiracions de l’1 al 5 en silenci en la vostra ment. En arribar a 5, simplement comenceu de nou. Mantingueu l’atenció centrada en l’aire que passa a través de la punta del nas, i quan sorgeix una distracció, simplement ignoreu-la i porteu immediatament l’atenció a la respiració de nou.

Mindfulness – Després d’uns minuts de meditació de concentració, canvieu a la meditació conscient. Continueu observant la respiració però aquesta vegada en lloc de comptar cadascuna de les respiracions simplement observeu tot el procés de la respiració conscientment. Observeu amb cura i sense forçar-vos. Quan sorgeixin pensaments que distreuen, passeu suaument l’atenció a la respiració.

Suggereixo que mediteu regularment, tots els dies o cada dos dies màxim. Comenceu amb sessions de 15 a 20 minuts, i després augmenteu a una mitja hora o més. La pràctica regular és important per fer un progrés constant. Les altres dues coses que recomano per a principiants són l’establiment de propòsits o moetes i la meditació escrita. Aquests prenen només uns quants minuts per a fer-los i donen grans resultats ràpidament. Podeu descarregar-vos les instruccions de forma gratuïta des de la secció de Recursos.

Charles A. Francis

Podeu llegir l’article sencer clicant aquí.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s