Uncategorized

S.N. Goenka: l’home que va ensenyar el món sencer a meditar

Potser no coneixeu ni us soni el nom de S.N. Goenka, que va morir dissabte (30-9-13) a l’edat de 90 anys. Però si mai us heu comptat les vostres respiracions per relaxar-vos a un hospital o si mai heu intentat menjar, caminar o parlar en mindfulness o atenció plena, heu pogut arribar a sentir la seva influència. Fins i tot us pot haver canviat les vies.

Satya Narayan Goenka no es va proposar ser un guru de la meditació. Ell era un home de negocis indi que va traspassar els ensenyaments de la llavors radical tradició budista birmana i que, per tant, va adaptar les pràctiques de meditació budistes i les va ensenyar als laics, com jo –i (probablement) com vosaltres. Això pot no semblar tan radical avui però fa cent anys ho era absolutament.[…]

Goenka va ser un de molts laics que va veure canviada per complet la seva vida gràcies a la meditació però amb molt poca influència. Ell va ser un mestre principal per a la primera generació de mestres de la meditació “interior” [“insight“] que va tenir un gran impacte als Estats Units, i a través d’ells, als divulgadors com Jon Kabat – Zinn amb el seu Mindfulness-Based Stress Reduction Program (MBSR) o Programa de Reducció d’Estrès a través del Mindfulness, que s’ensenya a través dels Estats Units en els hospitals, escoles i fins i tot a les presons.

En efecte, la noció que la meditació pot ser practicada d’una manera no religiosa i no sectària deu molt al mestre Goenka. Goenka va posar l’èmfasi en que la meditació no és ni espiritualitat ni religió, sinó més aviat és una tecnologia –un conjunt d’eines per a la millora i optimització de la ment. […] Per tant: no heu de creure en alguna cosa, ni usar roba especial o paraules especials de cant per tal de calmar la ment, millorar la memòria o aconseguir altres beneficis de la meditació.

Alhora, Goenka va fer feina dins d’una tradició budista específica i va crear un format molt rigorós dissenyat per assolir determinats nivells de comprensió mental en deu i vint dies de recés en silenci. Per als occidentals, Goenka pot semblar la mateixa imatge del savi de l’Índia, parlant de la il·luminació alhora que insisteix en un molt exigent (i inflexible) conjunt d’exercicis contemplatius. Però els retirs Goenka són austers –no només no s’hi parla sinó que tampoc no s’hi pot llegir ni escriure, i contenen ardus programes de concentració i meditació.

De fet, el mètode de Goenka s’ha convertit en una obsessió per als seus seguidors. A dia d’avui, els retirs d’estil Goenka són impartits pel propi Goenka –per vídeo, per descomptat– i va ser la insistència del mateix Goenka en aquest punt que va portar a alguns dels seus principals estudiants nord-americans de trencar amb el seu amo i crear les formes d’atenció més familiars amb nosaltres avui dia. […]

L’impacte ha estat enorme. Els estudis suggereixen que més d’un milió de nord-americans practiquen la meditació tots els anys –sobretot en contextos sanitaris. Aquestes persones no estan interessades en la il·luminació o el despertar i no estan interessades en passar deu dies en silenci veient cintes de vídeo sobre ensenyaments espirituals. Estan centrats en l’atenció plena (bàsicament, prestar atenció a l’experiència del moment present en una forma organitzada en particular, ja sigui en la meditació formal o en altres activitats) perquè estan patint dolor crònic o estrès posttraumàtic. O ho estan fent perquè treballen a Google o Twitter, o a Apple o a alguna de les dotzenes de companyies de tecnologia amb l’atenció plena com a eina per a millorar el rendiment i el benestar dels empleats. És així com els ensenyaments coneguts com el “dharma” han evolucionat –més enllà de la religió, més enllà de l’espiritualitat, en tots els àmbits de la vida. I el mestre S.N. Goenka és, en gran part, responsable d’això.

“La noció que la meditació pot ser practicada d’una manera no religiosa i no sectària deu molt al mestre Goenka”

Estats Units està en el llindar d’una revolució de l’atenció plena. A mesura que les dades sobre l’impacte econòmic de l’atenció plena es tornen més desenvolupades i més ben conegudes, ara veiem ofertes de mindfulness i atenció plena per tot arreu, i no per raons d’espiritualitat, sinó també per a l’economia pura. Cal entendre que aquestes tecnologies redueixen els costos de la salut, milloren la productivitat laboral i els processos de velocitat de curació. El Buda pot haver-nos ensenyat a conduir-nos fins a la il·luminació però també a estalviar una tona de diners.

Com acabrà tot aquest experiment és una incògnita. Potser l’atenció serà només una moda passatgera. Potser durarà, però, com el ioga, es limitarà només a alguns sectors socials. O potser el que realment serà allò que transformarà la nostra societat. El que ve a continuació: tots els que l’han utilitzat per a relaxar-se, per a tenir una bona salut, o simplement per passar el dia tenen un deute de gratitud amb un home de negocis indi que va morir la setmana passada. Prenguem una respiració conscient per recordar-lo.

Jay Michaelson
(http://www.huffingtonpost.com/jay-michaelson/sn-goenka-dead_b_4016374.html?utm_hp_ref=tw)

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s