Uncategorized

La ciència de la il·luminació

Aprofitant la recent celebració de la conferència Wisdom 2.0 d’enguany, publico un article resum de la xerrada que van oferir el jolly good fellow Chade-Meng Tan (tècnic de mindfulness a Google) i Shinzen Young (professor de mindfulness reconegut als EUA).

“Compartim un somni –va dir Meng a manera d’introducció en la seva xerrada a Wisdom 2.0– per accelerar la il·luminació de 2 revolucions fins a 10, juntament amb la tecnologia. “Totes dues estan a l’avantguarda d’un moviment per al desenvolupament d’una ciència –o tecnologia–, la ciència de la il·luminació. Així és com hauria de ser:

Què és l’entrada en el corrent o flow?

Meng va començar preguntant Shinzen que defineixi què és “entrar en el corrent o flow”. Shinzen va explicar que l’entrada al corrent, també anomenada “il·luminació”, és quan una persona s’adona que mai no hi ha hagut una cosa dins seu anomenada “jo”. De vegades aquesta acció es diu la “visió de no-jo”.

Això no és una experiència màxima, no és la visió de dalt del cim, és més aviat un canvi de paradigma. “Quan entens que un eclipsi de Lluna és l’ombra de la Terra sobre la Lluna –va explicar– ja mai més no creus que l’ombra és un monstre que es menja la Lluna. T’ho pots mirar des d’un punt de vista poètic… però ja no t’ho creus, ja no hi ha marxa enrere. A partir de llavors ja saps que mai no hi hagut res que hagi estat “jo”.

Tot i que “entrar en el corrent o flow” és descrit típicament com una cosa sobtada, com una revelació, Shinzen va explicar que aquest fet és més aviat un procés: “A poc a poc creix en una persona.”

Chade-Meng Tan i Shinzen.
Chade-Meng Tan i Shinzen.

Shinzen també va assenyalar que l’entrada en el corrent o flow, tal com es descriu en el budisme, s’assigna a experiències similars en altres tradicions. Santa Teresa d’Àvila –catòlica contemplativa del segle XVI–, parla a El Castell Interior de com va anar cap a l’interior a través de diverses etapes, i com a la setena etapa s’assembla tant a allò que els budistes anomenen “entrada en el corrent o flow”. En totes les tradicions, alguna cosa fonamental passa amb el teu sentit d’identitat pròpia.

Shinzen va tenir la precaució d’explicar que estem parlant de la “il·luminació en minúscules”. El conferenciant va voler separar aquesta il·luminació de què parla de la Il·luminació amb i majúscula, que ell descriu com una fantasia d’aconseguir la perfecció i de que mai res no et serà molest. La bona notícia és que “la il·luminació en minúscules” o l’entrada en el corrent és assolible per a tots nosaltres.

Quina és l’explicació científica de la il·luminació?

Què passa amb la fisiologia del cervell durant la il·luminació? “Ningú no ho sap encara –va dir Shinzen– però s’observen tres conjectures:

1) “La neurofisiologia de la il·luminació té a veure directament amb el sistema nerviós de la persona i posa a prova el seu propi ‘principi de l’energia lliure’.” (Vegeu la definició de ‘principi de l’energia lliure’ aquí, i també vegeu un fascinant article a Nature aquí.)

2) “Hi ha alguna cosa en el sistema de processament d’informació que és anàleg a un paràmetre en un sistema d’equacions diferencials. Per exemple, hi ha una fluïdesa en el pensament i en l’acció que és resultat de la il·luminació. Sabem que en els sistemes natural, quan estan modelats per equacions matemàtiques, caldrà paràmetres que determinen el flux d’aquesta equació. Així, podria ser que un paràmetre escalar o valor tensor canviï quan la gent aconsegueix la il·luminació. Algun dia potser hi haurà una manera de mesurar això i possiblement aquesta probabilitat augmenti amb la tecnologia”.

3) “La il·luminació té alguna cosa a veure amb l’eficiència dels circuits de temporització en el sistema nerviós” va assenyalar Shinzen, qui també va esmentar una investigació realitzada per Richard Davidson de la Universitat de Wisconsin (aquí s’hi poden llegir els pensaments d’altres sobre això).

Meng per la seva banda va explicar tot això d’una manera més fàcil d’entendre: “Buda va comparar la ment il·luminada amb un mirall. Les coses es reflecteixen en el mirall en lloc de canviar en ell. Al mirall hi rigidesa zero.” Meng ha dit que Buda va comparar la consecució de la il·luminació amb “augmentar la resolució de la percepció”. “Augmenta la resolució i és com passar de sòlid a líquid, i a mesura que aquesta augmenta més és com passar de líquid a gasós”.

¿Hi pot haver una ciència de la il·luminació?
“Si podem desenvolupar una ciència de la il·luminació –va dir Shinzen– després d’aquesta ciència podria venir una tecnologia per ajudar les persones a il·luminar-se. Ell anomena aquestes tecnologies els “reforços tecno”. Sobre aquests, Shinzen va dir: “La nostra actual forma de fer il·luminar les persones és donar-los un model conceptual i després una pràctica o tècnica: llavors les persones tenen experiències que milloren radicalment la seva vida.

Estic a la recerca de complements per a això, de coses que accelerin el procés per fer-lo més fiable. En lloc de treballar dur i anar a un monestir, la meva visió és que es pot prendre una classe en una escola, aconseguir una mica de tecnologia i que en el període d’un any s’assoleixi una probabilitat del 80% que aquesta persona entrarà en el corrent integrat o flow.

[…]

“La democratització de la il·luminació –va resumir Meng– és la il·luminació del poble, pel poble i per al poble, i no desaparaixerà de la Terra.”

Podeu llegir l’article original clicant aquí.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s