Uncategorized

Guia de meditació per a principiants

Existeixen tones de maneres de meditar i podeu experimentar amb aquella que millor us vagi o funcioni. Però jo avui m’he decidit a començar amb una meditació en atenció plena, una tècnica similar a la meditació Zen tradicional –meditació “zazen”– però amb algunes lleugeres variacions. Us animo a donar-li una oportunitat a això. Podeu començar amb només uns pocs minuts al dia i la durada es pot estendre lentament amb el temps.

D’entrada, començar amb una meditació diària de 20 minuts i sense l’ajuda d’una classe o d’un mestre probablement lpot resultar intimidatori i potser aconseguiu l’efecte contrari, i això és el que volem evitar. Així que d’entrada només proveu de practicar uns pocs minuts al dia. No penseu en els resultats o efectes, simplement agraiu el temps usat per a la meditació.

Ubicació
La gran característica d’aquest tipus de meditació és que és bastant fàcil de fer en qualsevol lloc. Podeu estar asseguts al seu cotxe (aparcat, és clar), o en la vostra hora de dinar a la feina, a punt d’anar al llit o fora prenent sol (el meu lloc favorit). En començar la meditació la vostra ment serà especialment sensible a les distraccions: intenteu trobar un lloc que minimitzi aquest efecte.
  
Postura
Moltes persones comencen a meditar asseguts en una cadira. Això està molt bé si tens problemes d’esquena o simplement si vols sentir-te recolzat en algun suport. No obstant això, la meditació es practica tradicionalment assegut cap amunt. Aquí hi ha la posició de cames creuades, el mig lotus i el lotus (total o sencer). He estat meditant durant anys i si intento posar-me en la posició de lotus em sento com si m’hagués de trencar en deu trossos. Per tant: no cal forçar el cos en una contorsió estranya només per meditar.

Arriscar-se a fer-se mal és totalment contraproduent i el que funciona és allò que és còmode per a vosaltres quan estigueu començant. Algunes persones se senten sobre els seus genolls, altres amb les cames creuades, hi meditacions fins i tot caminant i meditacions de cap avall. Qualsevol cosa que funcioni per a vosaltres és útil.
  
Ulls
Una de les qüestions d’aquesta meditació mindfulness bàsica en què es difereix de la meditació Zazen és en els ulls En Zazen, els ulls es mantenen lleugerament oberts, amb l’objectiu que experimenteu el món real en estat meditatiu. Però per a aquesta meditació els seus ulls han d’estar tancats.

Boca
Aquesta és un punt estrany però he trobat que quan vaig començar a meditar em distreia per culpa de la deglució. Hi ha una gran manera de prevenir això que mai cap instructor de meditació que he tingut m’ha recomanat: si situeu la punta de la llengua contra la part posterior de les dents superiors frontals i tanqueu la boca, no haureu de preocupar-vos d’empassar mentre es medita i podreu respirar pel nas lliurement.

Respirar per la boca no es recomana durant la meditació però si teniu congestió o problemes nasals no us forceu a patir a través de la respiració pel nas.

Respiració
Aquest és l’ingredient clau en gairebé tots els ingredients de la meditació: l’alè. Explicar la respiració és una forma de centrar i d’ancorar de la ment. El teu alè és constant per la qual cosa podeu centrar-vos en ell i aquest us proporcionarà l’atenció constant. Quan mediteu l’alè ha d’entrar i sortir com ho fa normalment però només amb una mica més de profunditat.

Pensaments
Inevitablement, en meditar i observar la respiració, els pensaments esclaten al nostre cap. Podeu ser sorpresos per la forma vívida i interessant amb què aquests es presenten. No deixeu que els pensaments us enganyin i no us deixeu distreure. No forceu pensaments simplement feu-los surar i seguiu observant la respiració.
  
Propòsit
Quan us inicieu per primera vegada, un dels pensaments que podeu tenir és “Què dimonis és tot això? Per què estic fent això?” Això és només un altre dels pensaments que ens distreuen. Quan el subconscient comença a actuar només hem d’anar a la respiració de nou, centrar-nos en ella.

Aquest, en si, és en realitat el veritable propòsit de la meditació: incorporar la falta de propòsit. En centrar-nos l’atenció en la respiració i no donar el nostre poder als pensaments, nosaltres comencem a conrear un sentit de la calma. Després d’un temps trobareu que aquesta actitud passa a la vida diària. Els problemes molesten menys i sou més capaços de tractar hàbilment amb el que anteriorment es consideraven situacions caòtiques.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s