Uncategorized

La importància del punt focal

Quan la nostra pràctica no es troba totalment assentada i la nostra capacitat de ser plenament conscients va i ve –una situació molt més que normal entre els practicants, portin els anys que portin meditant– és important aferrar-nos al focus.

Avís: poden saltar totes les alarmes. “Aferrar-nos? Pensava que meditar era deixar-se anar de tot!” Cal no confondre deixar d’aferrar-nos a la realitat que genera la nostra ment amb aferrar-nos a un objecte que ens faciliti la pràctica de la meditació.

Per què? Si deixem la ment vagar per on li vingui de gust ens perdrem pels seus camins, i la ment egòica és terriblement astuta i reclamarà la teva atenció de manera constant. Et farà entendre que és de vital importància malgastar energies amb aquesta idea que acaba de tenir o amb aquest pensament, voldrà que et procupis, que inverteixis energia en la seva pensada. I com més tràgica, complicada o amenaçadors, més urgent serà la seva insistència. Et farà caminar un desert sencer a ple dia i descalç, si així ho vol.

La demanda de la ment és inesgotable, és insaciable. Des del punt de vista de la identificació total de tu mateix/a amb una idea, amb un cos, amb un personatge amb passat i futur, des d’aquesta premisa, les capacitats de fer-te mal o que te’n facin, de fallar, de no ser reconegut, de ser atacat o menystingut… etcètera, són incalculables. Sempre hi haurà una amenaça, un problema, alguna cosa a millorar. L’objectiu del punt focal, en aquest sentit, és aturar la trama, l’eterna història mental.

“La respiració com a punt focal és un gran desllorigador: és la reducció de la teva complexa persona a un alè”

Com? Amb l’atenció. Centrar l’atenció en alguna sensació al cos és la manera ideal de meditar basant-te en un punt focal. Cal explicitar que fins i tot aquesta tècnica cal abandonar-la en etapes posteriors, però d’entrada és un punt d’ancoratge ideal per a accedir fàcilment a la consciència plena.

Jo, com a practicant, la sensació de la respiració és el punt d’ancoratge que més recomano. Per què? Perquè és de fàcil accés (sempre estem respirant i per tant sempre tenim la sensació de respirar), es pot practicar on vulguis, quan vulguis i de la manera que vulguis i perquè la respiració està íntimament lligada amb l’estat mental. Des del meu punt de vista, la respiració és el teu temps biològic, més enllà del temps cronològic que marquen els rellotges: com més respiracions fas per minut més envelleixes, per la qual cosa baixar el ritme de la respiració significa aturar l’envelliment corporal i mental.

I no només això: en moments d’ansietat forts, d’estrès o desesperació, la respiració com a punt focal és un gran desllorigador: indica la total simplicitat i la reducció de la teva complexa persona immersa en una complexa situació a un simple alè, a l’aire que entra i surt, a la sensació de la respiració, i permet desestimar qualsevol altra realitat.

Us deixo dos textos, un del monjo tibetà Tulku Thondup i un altre de l’escriptor Alfred James:

La importància del punt focal

Al mig de les nostres dificultats i lluites pot ser molt útil tenir un punt focal. Podem triar qualsevol imatge mental positiva o l’experiència nostra com a punt focal. Animo la gent a pensar en una experiència positiva i portar l’atenció a aquesta sensació.
 
[…] Fins i tot quan ens sentim tan abatuts que res ens sembla inspirador encara podem trobar algun punt focal per ajudar-nos. Viktor Frankl, el terapeuta que va passar per l’infern d’Auschwitz, va ser capaç de trobar la inspiració en el pensament de ser “digne del sofriment”.
 
Un punt focal pot ser com un amic de confiança al qual pots dirigir-te sempre que estiguis feliç o trist. Si el teu estat d’ànim és fosc o fins i tot ombrívol pot portar el seu temps adquirir aquest hàbit, encara que només sigui per uns minuts. Recordar la imatge o l’experiència, mentre respira d’una manera relaxada. El més important són els sentiments càlids i oberts, positius, que vénen darrere. Pot aplicar aquests sentiments a la foscor de la tristesa, a la dissolució de la negativitat.

The Importance of a Focal Point


Com assolir un estat de consciència plena ràpidament usant la respiració

Si tens una ment que rebota com una puça, com em passa a mi, probablement trobaràs difícil de calmar-la i estar present sense pensar en el que faràs ara, demà o la setmana que ve. Moltes vegades aquest pensament perpetu ens fa preocupar-nos, ens estressa i ens fica la por al cos.

Una ment hiperactiva pot ser molesta quan estàs cansat de l’espiral dels processos de pensament, quan el que desitjges és silenciar aquesta veu interior per un temps i descansar. La tècnica que jo utilitzo per conrear ràpidament un estat conscient és tancar els ulls i enfocar la meva atenció en la respiració.

Llavors em permeto que tots els pensaments pugin i baixin com ho desitgin, sense cridar la meva atenció. Em converteixo en la meva respiració, segueixo el seu patró i viatjo amb ella, ja que la respiració pren el seu curs natural dins i fora del meu cos.

Aquest senzill exercici permet que jo centri la meva atenció en una cosa molt commovedora, la respiració, que és l’única cosa que realment importa en aquest moment. El meu alè és la meva força de vida, la meva línia definitòria entre la vida i la mort. Aquesta presa de consciència no deixa de portar-te al present constantment per estar en el moment actual, per adonar-te de l’insignificant que és la meva respiració, una entre tots els altres éssers vius.

La primera vegada que realment experimentes la connexió amb el teu alè pot ser una experiència espiritual perquè comences a sentir que ets només un sospir. Aquest alè és l’únic que et manté amb vida. És la teva sortida del món físic i la teva entrada a un major coneixement i consciència superior. Això pot semblar una mica massa transcendental, però en realitat és molt alliberador i reconfortant.

La connexió amb la respiració és una forma pràctica, ràpida i fàcil de temperar una ment hiperactiva. És també una gran manera de guarir un mal estat d’ànim i els sentiments negatius que puguis tenir. Una vegada que t’acostumis a aquesta petita meditació et sentiràs més feliç, més agraïtsi més present. Prova-ho avui.

How to Achieve a Mindful State (Fast) Using Your Breath

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s