Tècniques

Sis passos per practicar la meditació a casa

Des que ens llevem fins que ens fiquem al llit, i fins i tot mentre dormim, milers de pensaments pul·lulen pel nostre cap mantenint-nos mentalment ocupats gairebé 24 hores al dia. Això no seria un problema si aquest allau de pensaments fos compatible amb l’equilibri i la serenitat que necessitem per viure en un estat de benestar psíquic i emocional. No obstant això, moltes persones es veuen incapaces de manejar aquest dia a dia i se senten atropellades per les innombrables responsabilitats associades al treball, la família o les relacions personals.

Però, ¿com conciliar el vertiginós tràfec quotidià en què vivim amb la pau interior que necessitem? La resposta està en les tècniques de meditació. De la mateixa manera que cada dia posem ordre a casa o a la nostra agenda, seria molt beneficiós per a la nostra salut que féssim el mateix amb la nostra ment. Així ho corroboren els resultats de nombrosos estudis com el del centre Johns Hopkins Medicine, segons el qual practicar uns 30 minuts de meditació al dia pot reduir els símptomes de l’ansietat i la depressió. Així, Madhav Goyal, investigador de la Universitat Johns Hopkins i director de l’estudi, publicat a la revista JAMA Internal Medicine, afirma que “la meditació sembla proporcionar un alleujament similar al constatat amb antidepressius en altres estudis”.

En aquesta mateixa línia, Miriam Subirana, doctora per la Universitat de Barcelona, escriptora i professora de meditació i mindfulness, assegura que “a llarg termini, la pràctica continuada d’exercicis de meditació contribueix a afrontar millor els sots de la vida, superar les crisis amb major fortalesa interior i ser més nosaltres mateixos sota qualsevol circumstància “.

La porta d’entrada a la meditació és la respiració” afirma Subirana. I és que “focalitzar la nostra atenció en la respiració, en les sensacions que experimenta el nostre cos, els nostres músculs, etc., facilita els canvis temporals a nivell físic i psíquic”, afirma la psicòloga i experta en coaching Eva Hidalgo.

Hem extret del llibre Serenitat Mental (Obelisc, 2011) de Miriam Subirana, un breu resum sobre com realitzar una meditació bàsica:

1. Trobar un lloc tranquil i acollidor. Posar una llum tènue i música suau poden ajudar a aconseguir crear l’ambient adequat.

2. Seure a terra amb l’esquena recta, però sense tensions, respirant profund i mantenint les espatlles i braços relaxats.

3. Amb els ulls oberts, triar un punt davant i deixar aquí la mirada, mentre a poc a poc totes les distraccions van desapareixent.

4. Observar els pensaments sense jutjar ni retenir-los, només observant-los.

5. A continuació, crear pensaments i imatges positives d’un mateix, visualitzar i mantenir-los durant uns minuts.

6. Per acabar, tancar els ulls uns instants creant un silenci complet.

Això sí, com qualsevol altre hàbit, adquirir el costum de practicar meditació requereix constància, dedicació i paciència, ja que abans que puguem ser testimonis dels seus efectes a curt termini, cal que passi algun temps. De fet, segons Subirana, “21 dies és el que triguen a aparèixer els primers símptomes que alguna cosa està canviant en el nostre interior”. No obstant això, si el que busquem és un canvi radical en la nostra vida, “hem de tocar les nostres creences limitants i alliberar-nos d’elles. Si meditem però no canviem el nostre estil de vida ni els nostres hàbits limitadors, aconseguirem millorar la nostra relació amb l’entorn i amb els altres, però no hi haurà una transformació profunda “, assegura l’experta.

No es tracta, per tant, d’un canvi que passi de la nit al dia, si no d’una progressió a nivell emocional que comença amb petites sensacions com “la disminució de l’estrès i l’ansietat o el creixement d’una actitud més oberta i relaxada” diu Subirana.

A mesura que passen els dies, si hem estat disciplinats, comprovarem com ens sentim més segurs de nosaltres mateixos. Tal com aclareix l’escriptora, “al cap d’unes setmanes, l’actitud del practicant de meditació ja és visiblement diferent. Sent que és capaç de dur a terme els seus somnis perquè està fortament connectat amb el que el motiva. I això, al cap i a la fi, és el que ens dóna la vida “.

Per si això fos poc, segons la coach, els beneficis de la meditació transcendeixen el psíquic: “Les millores afecten a tots els nivells, el sistema digestiu comença a funcionar millor, som més flexibles, reduïm els mals de cap i ens sentim més vitals i energètics “. Teoria en què coincideix Eva Hidalgo, qui es recolza en l’existència de diversos estudis que corroboren aquesta afirmació. Un d’ells és el publicat el 2013 per l’American Heart Association en el s’afirma que la Meditació Transcendental pot ser considerada com un tractament real per a la pressió arterial alta, ja que s’ha comprovat la seva efectivitat per baixar-la.

Aconseguir arribar fins a aquest anhelat estat de benestar gràcies a la meditació no és màgia, és fruit de l’esforç i la pràctica diària d’uns exercicis associats a unes tècniques sistematitzades que combinen aspectes físics i psíquics, i que, a grans trets, es poden agrupar en les que “fan servir més la respiració i el cos, les es basen en la visualització i les que es focalitzen en els mantres”, explica Subirana, qui practica la meditació creativa, una tècnica que se centra en la contemplació i l’expansió de la consciència.

Per la seva banda, Eva Hidalgo, que practica meditació guiada i mindfulness (atenció i consciència plena), aconsella el seu exercici per autoregular els pensaments, calmar la ment i focalitzar el present. Encara que insisteix en la idea de considerar la meditació com una “bona eina complementària que afavoreix el nostre benestar, però que ha d’anar acompanyada de la resta de recursos que formen part del procés terapèutic per assegurar els seus efectes positius”.

Llegiu l’article original aquí.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s