Uncategorized

Bondat amorosa: comença per tu!

No he fet cap copa ni he pres cap droga en dinou anys. Faig aquesta declaració amb molt d’orgull i sorpresa donada la quantitat de sofriment que ha precedit la meva renúncia als licors, píndoles i similars. Jo sobretot atribueixo la meva sobrietat a la meva pràctica espiritual […], però si haig de triar l’eina clau que m’ha ajudat a mantenir-me sobri, aquesta seria la pràctica de Metta o de la bondat amorosa.

Vaig créixer en una llar impredictible. El meu pare, un alcohòlic, podria passar d’un humor agradable i jovial a la violència i la ràbia en el transcurs d’unes copes de vi. Recordo vívidament plats volant de sobte sobre el meu cap durant sopars tensos i el so dels crits ofegats de la meva mare mentre es tancava al lavabo. […]

Durant la meva adolescència vaig convertir-me en algú hipervigilant dels altres i absort en mi mateix, la víctima d’un tirà intern autocrític. Em sentia indigne d’amor dels altres i treballava dur per ocultar els meus estats emocionals, uns estats que el meu pare no podia tolerar durant els seus “episodis” d’ira –qualsevol emoció de debilitat, frustració o tristesa.

La meva suposició era simple: si els altres podien veure’m amb aquestes energies autèntiques, no m’acceptarien mai més. No obstant això, jo necessitava desesperadament la tolerància emocional i la unió interpersonal. […] I vaig trobar que l’alcohol i les drogues alleugien la tensió creada pel meu encobriment i judici propis.

La meva foscor subjacent es va mantenir a ratlla fins que el meu món es va enfonsar i va acabar en la meva temporada de desintoxicació final. Llavors, els meus primers dies de sobrietat van ser impulsats per la pràctica budista que ja havia desenvolupat al llarg dels anys. Però la concentració de la respiració i la pràctica de Vipassana no van ser suficients per bregar amb els meus sentiments profundament arrelats de baixa autoestima. El tirà autocrític romania al seu tron, amb retrets i rèpliques irades, i jo el seguia creient, tot i tenir una trajectòria en què havia conreat la virtut i el voluntariat. Em trobava profundament desesperat i incapaç de tenir relacions duradores ni amistats profundes. I per això, quan vaig saber de la pràctica de la bondat amorosa de mestres meravellosos com Ajahn Sucitto i Sharon Salzberg, em vaig capbussar en la pràctica de Metta.

Metta és una poderosa pràctica de meditació que cura les ments agitades amb el desenvolupament de la bona voluntat envers nosaltres mateixos i els altres. De gran benefici terapèutic, Metta alleuja els nostres patrons de pensament estressants i pot aportar-nos millores immediates en el benestar.

Com fer meditació Metta o de la bondat amorosa
Tradicionalment, comencem la pràctica de la bondat amorosa seient còmodament. Podem canviar tranquil·lament posicions quan sigui necessari, ja que no cal dedicar temps a investigar molèsties físiques.

Asseguts, comencem per dirigir cap a l’interior la nostra bondat amorosa i bona voluntat cap a nosaltres mateixos: potser cap a un sentit visual de la nostra aparença o cap a una zona del cos on experimentem emocions bàsiques, com el pit o l’abdomen.

Durant les incursions inicials en Metta, la ment sovint es rebel·la; pensaments crítics cap a la meditació o històries de la nostra indignitat s’afanyen a sorgir. Tot això significa que realment necessitem aquesta pràctica, perquè, com va ensenyar el Buda, cada un de nosaltres mereixem la bona voluntat i si no la podem invocar fàcilment per nosaltres mateixos, mai no sentirem veritable compassió pels altres éssers.

Quan vaig començar la meva pràctica de la bondat amorosa, desenvolupament pensaments d’autoestima, vaig viure, com a mínim, una lluita. Vaig adonar-me que jo m’estava dirigint a mi mateix, en els meus pensaments, d’una manera que mai no faria davant ningú públicament, fins i tot ni a aquells a qui jo detestava. Vaig fer un pacte amb la meva pràctica Metta: jo em diria a mi mateix, a partir d’aquell moment, les mateixes coses que un bon amic podria dir-me. Partint d’aquí, la meva primera frase de bondat dirigida a mi mateix va ser: “Suposo que mereixes una mica de felicitat.”

Una vegada que ha sorgit una mica d’auto-compassió, ens vénen a la ment imatges d’amics, mentors, o altres que tenim en alta estima. Aquesta etapa de Metta generalment es presenta sense complicacions, requereix poc esforç.

L’objectiu de la pràctica Metta és alliberar els nostres sentiments naturals de benevolència dels seus confins limitats”

A continuació, però, dirigim la bona voluntat cap a direccions més difícils. Comencem amb la gent a la qual hi sentim indiferència, persones amb les quals no tenim ni sentiments positius ni negatius. Aquesta etapa requereix més esforç, ja que la ment humana és molt àgil a l’hora de desenvolupar opinions sobre la gent. L’elecció d’un exemple de persona neutra pot requerir fer treballar la nostra memòria.

Finalment, passem a l‘etapa més difícil de la pràctica Metta: irradiar bona voluntat envers els que maleïm o contra els qui lluitem. Aquesta part de la pràctica és tan essencial com el desenvolupament de l’auto-compassió, ja que aferrar-se al ressentiment és una font primària d’agitació i sofriment. Els límits de la nostra bona voluntat formen els límits últims de la nostra pau mental, ja que no podem aconseguir la pau mentre tenim l’aversió present.

L’objectiu de la pràctica Metta és alliberar els nostres sentiments naturals de la benevolència dels seus confins limitats. Bondat i bona voluntat condicionada per agendes o expectatives no són profundament beneficioses. En Metta, treballem per desenvolupar sentiments de bona voluntat i amor de manera tan il·limitada com els oceans que nodreixen i sostenen el nostre món.

 

 

Article original de Josh Korda (Dharma Punx) a l’anterior publicació Shambhala Sun, actualment Lion’s Roar.

2 thoughts on “Bondat amorosa: comença per tu!

Deixa un comentari

