Uncategorized

L’atenció I

El desenvolupament i millora de l’atenció amb la pràctica de la meditació, sigui quina sigui aquesta, és un dels més interessants aspectes a comentar des del meu punt de vista. Els científics han pogut demostrar que la pràctica de la meditació durant vuit setmanes fa els seus primers efectes sobre el cervell de les persones: canvia algunes dinàmiques negatives, ajuda a qüestionar-se tot el què es pensa, aporta més serenitat i fa disminuir la pressió arterial i l’estrès. Un resultat que no està gens malament!

La pràctica continuada, però, afecta a més capacitats humanes certament desitjables, una de les quals és la millora de l’atenció ─també l’autoconeixement s’eixampla i les relacions humanes i socials milloren. La millora de l’atenció no implica que, de cop, puguem fer 4 activitats alhora, o que allò que duem a terme es visqui d’una manera més intensa. Simplement implica que el meditador de llarga durada pot escollir, per voluntat pròpia i en el moment que vulgui, a quina activitat hi dedica plena atenció i quines altres activitats, pensaments i/o sentiments desestima i obvia.

“Usem l’atenció per a desenvolupar una percepció d’alta resolució sobre els nostres processos cognitius i emocionals”

Com pot ser, doncs, que això passi? La meditació potencia l’atenció perquè, entre molts altres motius, es maximitza la capacitat de mirar dins nostre, dins de l’activitat que genera el nostre cervell. I l’atenció està plenament relacionada amb saber detectar una situació determinada, fer-ne una deducció determinada i aplicar-hi, si cal, una resposta. En altres paraules: si no saps entendre què passa no ets capaç de donar una resposta adequada.

Un dels altres motius és el desenvolupament d’una vertaderament alta capacitat de percepció. Alguns dels estudis científics nomenats en aquest mateix blog indiquen que els guanys que se’n deriven de meditar també afecten a la capacitat perceptiva, no només de fenòmens “objectius” (sentir sorolls, etc.) sinó que els meditadors adquireixen una alta capacitat d'”entendre” emocionalment les altres persones, de ser empàtics i de reconèixer, també dins seu, les emocions que sorgeixen. Amb tot, un estudi científic detallava que la gent que practicava meditació podia treure més bons resultats en tests de percepció que d’altres que no meditaven (en típiques proves de percepció visual enganyosa).
SIY
Què passa, doncs? És màgia? Efectivament, no l’és. Com respondria Elsa Punset, es tracta només d’intel·ligència emocional, una habilitat que és practicable, millorable i que aporta beneficis que fins a dia d’avui han estat completament amagats de l’opinió pública. Us deixo un fragment del llibre Search Inside Yourself (Busca en tu interior) del jolly good fellow Chade Meng sobre la potenciació de l’atenció a través de la pràctica de la meditació.

“L’atenció és la base de totes les habilitats cognitives i emocionals. Qualsevol programa de desenvolupament de la intel·ligència emocional ha de començar necessàriament per aquesta. La idea és treballar l’atenció per a crear una ment clara i tranquil·la al mateix temps. Aquestes qualitat són els fonaments de la intel·ligència emocional. Usem l’atenció per a desenvolupar una percepció d’alta resolució sobre els nostres processos cognitius i emocionals. D’aquesta manera, podem desenvolupar la nostra seqüència mental i els processos emotius amb una major claredat i objectivitat, gairebé com si ho féssim des d’una perspectiva externa. Una vegada ho aconseguim, neix en nosaltres el tipus de coneixement profund de nosaltres mateixos que, amb el temps, acaba convertint-se en el domini del jo“.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s