Tècniques

Una petita distància és més que suficient

La distància entre els pensaments i el meditador que es genera amb la meditació és l’única condició per a què la pràctica rutlli. És, de fet, allò més necessari per als conflictes, les emocions fortes, les males èpoques de la vida i per a qualsevol repte que la vida ens plantegi.

Moltes persones no posen mai fi a un problema, a un enfrontament o a una discussió, no poden desconnectar d’elles mateixes en cap moment i, per tant, no desconnecten del fil argumental de la seva problemàtica. Desconnectar és precisament crear aquesta distància entre pensaments i meditador, entre emocions i meditador, entre sentiments i meditador.

Aquesta petita distància té efectes inversament proporcionals a la seva mida. És un requeriment minim, només distanciar-nos un pel del nostre fil mental, però allò que aconseguim a canvi és renovador: ens permet no crear més conflicte, aturar-nos, no patir de manera excessiva i sobretot deixar que el cervell funcioni de manera òptima per donar la millor resposta a una situació, un factor molt útil en moments delicats de la nostra vida o decisius.

Els humans, però, tendim a fer tot el contrari. Ens costa molt separar-nos de la gran història de la nostra ment, en la qual nosaltres hi som els principals protagonistes. Una història que portem anys creant, que ens destaca a nosaltres per damunt de qualsevol altra persona, i que es converteix en una arma de doble tall: ens engreixa l’ego i alhora es converteix en una autèntica trampa en els mals moments.

Una petita distància és més que suficient. Creeu distància entre vosaltres i allò que penseu, i això us portarà a crear distància també entre vosaltres i allò que els altres pensen de vosaltres i del món. Ajudeu-vos de la meditació per a fer-ho, jo ho faig de la següent manera:

Inici de la meditació. 10 minuts centrant l’atenció en la respiració. En el moment en què penso qualsevol cosa, retorno tota la meva atenció a l’aire que respiro. Em fixo en com entra pel nas, en com fa eixamplar els meus pulmons, com es mouen les costelles i la caixa toràcica, i finalment com surt per la boca.

20 minuts en consciència plena o mindfulness.Quan tingueu una mica de pràctica en la meditació i en diferents tipus de pràctiques meditatives podeu passar ràpidament de la respiració a meditar sobre qualsevol cosa que sentiu, noteu, observeu, oloreu o penseu. Aquesta és la meditació en consciència plena o mindfulness. Estigueu uns 20-30 minuts restant en mindfulness, observant tot allò que us passi pel cap o noteu al vostre voltant, sobretot allò que predomini en la vostra consciència. Quan noteu que us ha arribat un pensament, feu-li espai, doneu-li la benvinguda des de la consciència plena, des del gran espai buit on es formen tots els fenomens. Insistiu en romandre en l’atenció plena, cada moment i cada fenomen que noteu és una nova oportunitat.

5 minuts en respiració i agraïment final. Retorneu la vostra atenció a la respiració. Aquest tipus de pràctica fomenta la vostra atenció de manera més profunda. La meditació de la respiració implica forçar el vostre múscul de l’atenció de tal manera que, amb pràctica i temps, acabareu centrant de manera més ràpida i autònoma la vostra atenció allà on vulgueu i no allà on us dicti la dispersió mental. Finalment mostreu uns segons d’agraïment per la sessió meditativa.

La distància que ofereix la consciència plena és llibertat. Moltes vegades el problema que se’ns presenta és que no tenim ni el costum ni l’habilitat per a trobar-la. Els nusos mentals que puguem haver acumulat, així com els traumes o els convenciments absoluts que tinguem sobre la vida o sobre nosaltres mateixos poden ser un gran impediment. En aquest sentit, mediteu sobre la compassió cap a vosaltres mateixos.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s